Syskonvagnar

2009-07-15 08:03:02 Mitt mammaliv
» Kommentarer(1) «


Bara för att några av er var nyfikna på vilken syskonvagn vi kollat på så ska jag göra ett inlägg enbart om vagnar.

Det finns ju som vanligt hur många märken och modeller som helst. Även om det inte är riktigt lika stort utbud på dubbelvagnarna som på singelvagnarna. Ganska snart märkte vi iaf hur viktigt det är med smidigheten. Att gå från vår bugaboo till en dubbelvagn är ett STORT steg oavsett vilken modell vi väljer av de större vagnarna.
Vi har tre modeller som vi väljer på. Iaf som läget ser ut nu och efter vår lilla titt igår.

Våra kriterier för en vagn är:
- Smidig
- Lätt att fälla ihop
- Den får inte vara för tung
- Smidig att köra i stan, alltså måste det vara svängbara hjul fram.
- Ta liten plats i bilen
- Rymlig på sitt/ligg platserna så att båda barnen får plats utan problem.

Självklart bryr jag mej också om hur den ser ut, men det är ändå ett mindre problem än de andra ovan.

Här kommer då de modeller vi tittat på och lite plus och minus med dem alla...


Babytravel - Babyproffsen egna märke.
Mysig och rymlig liggkorg. Lätt att fälla ihop och blir väldigt liten i hopfällbart tillstånd.
Ett minus är att den är väldigt lång (Ni ser den långa platsen för barnens ben), hela vagnen kändes ganska klumpig att köra trots att den svänger på en femöring. Snygg och rymlig modell helt enkelt... men jag är ändå rädd att vi kommer att tycka att den känns för klumpig.


Carena (BRIOs billigare märke)
Kändes smidigare och lättare än babytravel. Finns en likadan korg att sätta på som på babytravel.
Inte lika lång men tre cm bredare. Även denna en snygg modell som blir väldigt liten när den är ihopfälld.
Gillade att köra denna mer än jag gillade babytravel. Ett minus är väl att den är av ett lågprismärke som inte är lika känt som de andra.



Phil & ted
Den smidigaste vagnen på marknaden och bäst lämpad för stadslivet. Nästan lika bred som en vanlig singelvagn.
När bebisen är liten läggs det en korg på det understa sätet. Korgen var tyvärr väldigt liten. Är rädd att om vi får en lika stor oh lång bebis som Mira så kommer det att bli för trångt för den.  Speciellt på vintern när man vill lägga om ett tjockt täcke också.
Denna vagnen vore helt klart det bästa alternativet att jämför med bugaboon som vi har nu.... men jag tror ändå att den ligger längst ner på vår lista med tanke på comforten för bebisen.

Jag får nog helt enkelt börja förbereda mej på att köra en klumpig stor vagn. Huvudsaken är att barnen har det bra. Jag tror inte heller att jag kommer att köra vagn lika mycket som jag gjort med Mira. Några långa promenader och svängar på stan blir det nog inte tal om. Speciellt inte med tanke på att Mira redan börjat visa att hon hellre vill gå själv än sitta i vagnen.

Oj, det blev ett lånt inlägg, ni stackare som fortfarande läser är verkligen tappra:)
Har ni några tips, råd eller egna erfarenheter? Alla åsikter mottages varmt.
De åsikter som jag har ovan är grundade på ett besök på barnvagnsbutiken... kommer säkert att ändras fler gånger innan vi bestämt oss helt. Just nu är alternativ två hetast.


Kommentarer
Postat av: Linda

Det är verkligen en djungel det där med vagnar!! Vi var inne på 1:a klass och kikade lite idag, men utbudet var väl ingen höjdare direkt. Hon som jobbade sa att det är bättre att komma tillbaka om ett tag när de fått in lite mera av nyheterna.



Vi funderar lite på att försöka hitta en begagnad Urban Jungle syskonvagn. Tycker att de är lättkörda. Fast frågan är bara hur stoooor den blir när man fäller ihop den. Hmm... många syskonvagnar blir ju rätt stora och klumpiga tyvärr!



Phil&Ted är ju lite smidigare, men jag är också lite skeptisk till att ha bebisen i den där lilla korgen där under.



Carena verkade rätt bra av det jag såg. Det enda var nog att jag tyckte hjulen på den var lite väl plastiga.



Nä, vi får nog fundera lite till här tror jag...

2009-07-16 @ 13:42:04
URL: http://lindaskriver.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback