Andra gången inte riktigt som första

2009-09-15 20:07:34 Graviditeterna
» Kommentarer(8) «


En av de bloggmammor jag följer och läser dagligen påminnde mej om en hemsk sak idag.

Maken kanske inte kan vara med mej vid förlossningen denna gången!? Vid första barnet är det alltid självklart att man ska ha barnets pappa vid sin sida när man föder. Självklart vill man dela den upplevelsen med den man älskar och den man får barnet tillsammans med. (Nu pratar jag om oss som bor och lever med pappan i fråga, förstår att de finns de som väljer att inte ha barnets pappa i närheten av andra orsaker.)

Det stöd jag fick av Maken vid förlossningen var outbytligt. Han kanske inte sa så mycket eller gjorde så mycket men att han fanns där och sträckte mej saften när jag behövde den gjorde det hela mycket lättare. Bara tanken på att han kanske inte kan vara med nästa gång får mej att börja gråta. Jag vill dela den upplevelen med honom och framförallt vill jag inte ligga där utsatt, ensam och överbelamrad med smärta för mej själv.

Anledningen till att han inte skulle vara med är självklart att någon måste ju ta hand om Mira. Vi kan inte bara dra till bb och lämna henne ensam hemma. Att ta med henne känns inte heller som något alternativ,stackarn skulle nog bli livrädd om hon fick se mamma ha så ont o va ledsen.

Jag hoppas verkligen att det löser sig när vi kommer till den dagen... men just nu känns det lite ledsamt att vi har våra familjer på så långt avstånd härifrån.
Jag vill inte vara ensam om att se vårt barn för första gången, jag vill träffa vårt barn tillsammans som en familj... mamma, pappa och bebis.


Kommentarer
Postat av: mamma

Men älskade barn, jaja ordvalet får du stå ut med. Klart att du ska ha Micke med dej vid förlossningen. Antingen kommer era vänner att hjälpa till eller är Mirisen hos oss. Kram

2009-09-15 @ 20:40:15
Postat av: marlene

självklart så kan vi hjälpa till med att ha Mira när den dagen kommer... minsta problemet juh... då kan hon ju få låna J's motorcykel också ;-)

2009-09-15 @ 22:00:35
URL: http://johnlittle.blogg.se/
Postat av: Elin - Ett hus till oss

Hoppas det löser sig den dagen :)



Jag tänkte tipsa om att jag har en tävling nu. Jättefina ekologiska barnkläder!



Ha en mysig kväll! :)

2009-09-15 @ 22:19:55
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: malin o maja

Hallå dä!r vi kan garanterat ta Mira. Det är bara att ringa=)



kram kram

2009-09-15 @ 22:31:21
URL: http://malinaronsson.blogg.se/
Postat av: Theodora

Jag kan ju bara hålla med.

Bara tanken gör mig ledsen, att vara själv. Vi har med vänner, underbara vänner, men hur mycket vill man begära av dem? Det kan ju hända när som helst, och de har ju sitt att sköta. Man vill ju inte att de skall förlora pengar på jobbet tex. eller väckas mitt i natten, avbrutna i en middag. Skall de inte planera in viktiga saker under den "riskfyllda tiden"? det vill man ju liksom inte att de skall behöva.



Det är verkligen ett dilemma och efter prat om detta hemma så är den bästa lösningen vi kommit fram till är att om vännerna jobbar så får vi alla, jag, min sambo och Leia åka upp när det är dags och att de får hålla sig i lekrum och i omådet omkring. Då vet jag att de är i samma byggnad i alla fall och att han informeras om något händer. Det är ingen jättebra lösning, men bättre än att de stannar hemma och jag sätts själv i en taxi.

Jag hoppas att vi med tiden kan finna en annan lösning.

Hur har ni pratat hemma? Vad är er "nödlösning"?



/Theodora

2009-09-15 @ 23:56:59
URL: http://theodoraaa.blogg.se/
Postat av: Carro

Oj den tanken har slagit mig också! Fast inte att vi inte hinner hitta en barnvakt alls utan mer hur mina föräldrar ska hinna hem till oss innan vi måste åka in. Dom har en timmas bilfärd och det kan ju gå snabbt andra gången..



Men för er är det ju ännu värre! Hoppas verkligen ni har vänner som kan ställa upp :-)

Hade vi bott närmre hade vi ställt upp (även om vi aldrig träffats fniss).

Hoppas som sagt att det löser sig!

Kram

2009-09-16 @ 11:06:21
URL: http://livetmedvendela.blogg.se/
Postat av: Jenny*

Åh Therese såklart du ska ha Micke med dig! Vi tar mer än gärna hand om Mira när hon ska bli storasyster, om ni vill! Det löser sig ska du se! kram/Jenny

2009-09-17 @ 00:15:44
Postat av: Annah

Ser ut som det kommer ordna sig av kommentarerna att döma. Härligt med sådana vänner och familj!



Kram

2009-09-18 @ 23:08:09
URL: http://elsklingen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback