Utbrott. Behöver råd!

2011-06-17 10:28:47 Mitt mammaliv
» Kommentarer(9) «




Hjälp mej vilken litet bi vi fått här hemma. Jag snackar alltså utbrott som det värsta treårstrotset. Theo gråter hela dagarna. Så fort han får minsta lilla motgång, vi säger nej eller ajaj eller om någon av oss tar en sak från honom så får han ett utbrott utan dess like. Han skriker, gråter och kastar saker. Detta händer också de gånger vi serverar fel mat eller om han inte får samma mat som Mira... och då menar jag att det ska se exakt likadant ut (för samma mat får de ju alltid). Igår tex skar Maken Theos mat medan han lämnade Miras spagetti hela och långa, tror ni inte Theo fick ett utbrott för detta också och vägrade äta innan hans spagetti såg likadan ut!?!

Mira har också haft perioder med sådana utbrott då hon skriker, kastar sig på golvet och det flyger saker runtomkring henne. Skillnaden är att henne kan man diskutera med och förklara vad som är rätt och fel. Hennes utbrott började inte innan tvåårsåldern. Kanske är det från henne Theo fått sitt beteende också, vem vet?

Det som känns jobbigast är att jag inte riktigt vet hur jag ska handskas med det. Självklart säger jag åt honom när han gör fel och när han gnäller. Men han är trots allt "bara" knappt ett och ett halvt år. Säkert förstår han mycket mer än jag tror men ändå... hur gör man? Klassiska metoder som "ta en timeout" känns det inte som att man kan använda på ett så litet barn. Eller?

Någon med erfarenhet som har lust att dela med sig av tips?

Kommentarer
Postat av: Emmelie

Hej, d låter som Oscar tycker jag....Så vill du ha någon att prata med så är d Ruth=)

She knows!

kram o tack för senast!

2011-06-17 @ 11:38:34
Postat av: Anna

Oj vad tidigt! Inge råd alls.

2011-06-17 @ 13:40:18
URL: http://tokmamma.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Låter lite min lilltjej, hon är 17 månader snart. Men jisses, vilka utbrott hon får när hon inte får som hon vill. Särskilt när hon är lite trött eller gnällig. Hon är inte lika extrem som din Theo med att det ska vara precis lika, men hon vill få som hon vill. Det går ju liksom inte, en knappt 1½-åring kan inte bestämma sånt. Hon får vara arg en stund, sen går det över. Men det behövs en ordentlig dos tålamod, och den delen är det bristvara på här iaf...

2011-06-17 @ 13:43:01
Postat av: Anneli

Anmäl dig till Dagens Blogg!:D

Jag lottar ut 4 nya vinnare imorrn!:)

http://anneliih.blogg.se/2011/june/fredag-dagens-blogg-2.html#comment

2011-06-17 @ 13:58:01
URL: http://anneliih.blogg.se/
Postat av: Sofia - Foto, mode & personligt

Just nu har jag tävling i bloggen, var gärna med :)

Kram!

2011-06-17 @ 14:10:51
URL: http://smnmode.blogg.se/
Postat av: Annica

vänta ut utbrotten och sen när han har lugnat ner sig så prata lugnt med honom och säg att det är okej att bli arg men visa inte det på att slänga saker omkring sig utan gå till en kudde och slå på den. Jag har en trotsig tjej och hon var lika trotsig när hon var liten.. :D (hon är 6 ½ år nu).. Det funkade faktiskt. förut drog jag bort henne fr¨n bordet och ställde henne i skamvrån men jag märkte att det blev bara värre för hon får ju uppmärksamhet av det. Så jag väntade ut tills hon hade lugnat ner sig och när hon kom fram för att söka tröst så prata jag med henne med lugnt men även bestämd röst att det är okej att vara arg/sur/ledsen men att kasta saker gör inte saken bättre men att visa att det här får du göra istället när hon blir arg. ;)

2011-06-17 @ 14:27:03
URL: http://anniicanilsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller helt med Annica!! Precis så tänker jag att man ska handskas med ilska små bin!

2011-06-17 @ 18:08:42
Postat av: Mariam

Hej! Dina barn har alltid vetat vad de vill. Det är en del av deras personlighet att ha tydliga åsikter och strida för dem. Jags förstår att det är jobbigt för er föräldrar men vilka starka barn ni kommer få. Time out funkar redan nu men det underlättar ju om man har samma metod på alla barnen. Då ser de rutinen även när det inte är de som bråkar. Frågan dock är väl om man ska "straffa" någon som bara uttrycker sin åsikt. Theo kan ju inte prata så skrik och kasta och visa blir kanske hans sätt. Jag skulle nog lyft undan honom lite så kan han få var i fred nådd han blir arg. Låta honom få bli av med humöret liksom men vad vet jag. Vet knappt själ. Hur jag löser det när mina pojkar får samma bryt.

2011-06-18 @ 08:28:48
URL: http://mammamariam.blogg.se/
Postat av: Petra

Håller med Mariam ovan :)lycka till med busfröt,kramar till er

2011-06-21 @ 19:55:59
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback