Symtomen som ledde till diagnosen

2014-09-23 09:58:00 Mitt mammaliv
» Kommentarer(3) «


 

 
 

För att ni ska förstå hur konstiga och många symtom man kan ha vid hypotyreos så har jag lånat listan med symtom från sköldkörtelföreningen och behållit alla de symtom som jag haft de senaste två åren. Bara genom att skrolla förbi den inser ni hur mycket det är och kanske inte heller så konstigt att det är svårbedömt hos läkare. Många går till olika läkare och därför upptäcks inte helheten.

Jag själv gick ju till vårdcentral, sjukgymnast, samtalsterapeut, kiropraktor och tandläkare. Jag fick bettskena, samtal för att motverka depression, uttalad IBS, sträckning av kotor hos kiropraktor, träningsprogram hos sjukgymnast för mina ryggproblem och akupunktur hos både tandläkare och sjukgymnast. En del hjälpte för vissa symtom, en del blev bättre en period men kom sedan tillbaka.

Hypotyreos - symptom och tecken

  • Stor trötthet
  • Viktökning
  • Kalla händer och fötter
  • Kallsvettning
  • Nattsvettning
  • Stickningar/domningar
  • Andfåddhet
  • Yrsel
  • Kändlighet för solljus
  • Darrande
  • Sömnlöshet
  • Tunga ögonlock
  • Muskelkramper
  • Ledstelhet
  • Förlorad uthållighet
  • Värmekänslighet
  • Känslighet för kyla
  • Låg kroppstemperatur på morgonen
  • Intolerans mot fysisk aktivitet
  • Sug efter salt
  • Sug efter söta saker
  • Svimningar
  • Kraschar efter 15.00 på em
  • Sömn gör inte att man känner sig piggare
  • Svullnad
  • Överkänslig hörsel
  • Tappar hår
  • Blek torr hud
    • Smärta
      • Migrän
      • Tryckande huvudvärk
      • Rygg- och ländryggssmärta
      • Muskel- och ledsmärta
      • Hälsporre (plantar fasciitis)
    • Matsmältningsproblem
      • Avsaknad av/minskad aptit
      • Matallergier/Matintolerans
      • Förstoppning
      • IBS/Irritable Bowel Syndrome/Colon irritable
      • Utspänd mage, gaser
  • Lågt blodtryck
  • Mensproblem och pms
    • Problem med synen
      • Svårt att fokusera
      • Torra ögon
      • "Grus" i ögonen
      • Suddig syn
    • Mentalt
      • Panikattacker
      • Minnsesförlust
      • Förvirring
      • Mentalt slö
      • Dålig koncentration
      • Förlust av motivation
      • Mardrömmar
    • Emotionellt
      • Lätt upprörd
      • Vill vara ensam
      • Humörsvängningar
      • Depression
      • Nervositet/oro
      • Personlighetsförändringar
      • Känslor av bitterhet
      • Tappar självförtroende

       

       

      Dessa symotom kan man  ha i åratal innan sjukdomen diagnostiseras. Egentligen visar ett enkelt blodprov om man lider av hypoterios, men för många inklusive mig själv så kan det ta år efter att symtomen kommit som värderna blir inom referensintervallerna.
      Det var pga detta som graviditeten blev min räddning. För när man är gravid så sänks dessa referensintervall och helt plötsligt hamnade mina blodvärden inom "hypoterios värde" och jag fick påbörja medicinering. Även nu efter graviditet så ligger jag bra i värde sålänge jag behåller min medicin.

Kommentarer
Postat av: Sara - Mamma till Max (-08) och Ebba (-13)

Så skönt att du fått en diagnos!! hoppas verkligen dosen snart blir rätt inställd och att du känner bra effekt av medicineringen. Min man äter levaxin och har gjort hela sitt liv. Kram

Svar: Tack! Hoppas jag med. De som det hjälper på säger ju att det är kanon och att alla symtom försvinner. Jag håller tummarna för att jag också ska få känna det framöver. Kram
Therese

2014-09-23 @ 12:13:21
URL: http://sarasrum.blogg.se
Postat av: Mariam

Tycker så synd om dig men skönt att äntligen ha ett svar och därmed möjligen att få hjälp.

Svar: Ja verkligen skönt med ett svar. Nu ska jag bara få en läkare att förstå att jag behöver höja dosen trots att värderna är ok...kan vara lättare sagt än gjort.
Therese

2014-09-23 @ 14:51:44
URL: http://Mammamariam.blogg.se
Postat av: Mariam

Kämpa på! Det är vad man alltid får göra. :(

2014-09-24 @ 14:16:30
URL: http://mammamariam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback