v 23

2009-09-12 12:56:23 Graviditeterna
» Kommentarer(3) «


Idag går vi in i v 23. Blir lika förundrad varje gång vi byter vecka hur fort tiden går.

Fakta fostrets utveckling v 23:

Nu väger bebisen nästan ett halvt kilo, cirka 430 gram, är drygt 27 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu. Innan detta sker, ser huden lite skrynklig ut, men bebisen lägger på sig lite varje dag nu. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln utvecklas stadigt.

fetal development at 22 weeksRedan nu finns tandanlag i käkarna och det dröjer inte så länge innan bebisen är född och så småningom får sina första tänder.

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat.



Hur jag mår:

Det var i den här tiden jag blev sjukskriven med Mira. Det förklarar kanske varför jag just nu är ganska orolig och nervös inför de kommande veckorna. Sammandragningarna blir fler och fler. Tack och lov får jag dom inte regelbundet eller vid vila ännu. Iofs känner jag av de på kvällarna om jag haft en händelserik dag... då kommer de först när jag sätter mej ner och tar det lugnt.

Illamåendet är betydligt bättre och kommer enbart någon gång då och då. Igår morse fick jag när chock när jag vaknade och mådde sååå dåligt. Tänk va fort man glömmer hur hemskt man haft det i mer än 20 veckor. Det räcker att illamåendet är bättre i 2 veckor o så kan man redan tänka sig att göra om det... för så farligt var det väl ändå inte... eller?

Förövrigt är det halsbrännan och foglossningen som är jobbigt. Känner av de två dagligen också.

Kan inte riktigt släppa att jag gått upp så mycket på så kort tid. Vet inte vad jag ska göra för att hålla mej från att gå upp heller. Jag kan inte träna mer än jag gör och så onyttigt äter jag ändå inte. Bara att hoppas att jag har min stigning nu och att det sen lugnar ner sig. Jag ser ju hur mycket magen växt på sistone också... klart att det märks på vågen det med.

Det är nog bara att acceptera att min kropp inte gillar att vara gravid. Jag kommer nog att fortsätta klaga fram till förlossningen på diverse åkommor. Ni får läsa eller strunta i det.

Bjuder på en dagens bild iaf.


Kommentarer
Postat av: Linda

Vilken jättefin mage du har!! Den ska du vara stolt över! :-) Även om du ökar i vikt så är du absolut inte tjock. Men en riktigt fin mage har du!



Ja veckorna rusar verkligen iväg. Nu hoppas vi ju att bebisarna ligger kvar där inne i magarna ett bra tag till, men OM de skulle välja att komma ut tidigare så är du i en vecka nu där den lilla bebisen faktiskt kan överleva.



Jobbigt med halsbränna och foglossning. Det sistnämnda känner jag också av en del. Det har varit bättre några veckor, men nu har det kommit tillbaka igen.

2009-09-12 @ 13:59:29
URL: http://lindaskriver.blogspot.com
Postat av: Marlene - Mamma till världens finaste Ned <3

Okej! :)

Ja, de försvinner ju emellanåt och kommer sedan tillbaka..

Kram

2009-09-12 @ 16:33:18
URL: http://marlenesliv.blogg.se/
Postat av: Carro

Jättefin mage :-D Och du ser verkligen inte tjock ut! Ser ut som om allt bara sitter på magen..

Och va långt du har kommit redan, tiden går verkligen snabbt!

Kram

2009-09-13 @ 18:17:29
URL: http://livetmedvendela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback