Äta bör man...

2010-01-09 18:32:43 Mitt mammaliv
» Kommentarer(4) «


Ikväll är vi ensamma hemma igen jag och barnen. Just nu sover lillprinsen och jag hoppas han fortsätter göra det tills det att jag fått Mirisen i säng. Just nu ligger hon på golvet här nedanför mej och ser på bompa. Ser nästan ut som att hon skulle kunan somna där nere på mattan... ser ju hoppfullt ut inför kvällens nattning. Med tanke på att lillbror kommer att vara hungrig ganska lagom tills Mira ska sova så hoppas jag att hon somnat omgående. Gör hon inte det så kan det ju uppstå vissa problem.

En annan sak gällande mat och sovtider så har jag upptäckt att lillebror och Mira är väldigt olika. När Mira var nyfödd hade hon ganska på en gång inrutat i sig att äta var tredje timme. Hon sov aldrig över en mattid. Man kunde nästan ställa klockan efter henne. Låg hon och sov så vaknade hon alltid när det hade gått tre timmar sedan hon sist åt. Lillebror däremot verkar inte alls vara så noga med mattiderna. Ibland går det tom mer än 4 timmar mellan matpassen. Många gånger har jag väckt honom för att brösten håller på att strängas och för att jag tycker att det är dax att äta. Han har aldrig tackat nej till mat de gånger jag väckt honom... så egentligen är han kanske hungrig även om han inte vaknar av sig självt.

Frågan jag ställer mej är. Ska jag fortsätta väcka honom för att äta eller ska jag låta honom bestämma själv när han vill äta även om det kanske blir 5 timmar emellan? På bb sa det att bebisarna ska få i sig mellan 6-8 mål om dagen. Det blir ju alltså 4 timmar emellan varje måltid om man ska amma 6 ggr på ett dygn. Svårt det här o inte blir jag klokare av att jag har ett barn sedan innan.

Kommentarer
Postat av: mormor

du får nog väcka honom efter 4 timmars sömn iallafall på dan. så kanske han inte är så sugen om nätterna. Men nu är lillebror 1 vecka och inte fått sitt namn än, stackarn. kram

2010-01-09 @ 18:54:00
Postat av: Ida

jag håller med mormor om dagarna, det är ju sjukt oskönt att ha sprängande bröst. Men nätterna är ju bara bra om han sover länge. Han var väl en rejäl kille så han klarar sig säkert utan redan nu på natten även om han gärna vill snutta mammanärhet.

2010-01-09 @ 19:53:34
Postat av: Carolina

Så länge de går upp i vikt som de ska så behöver du inte väcka honom, inte för matens skull - men gör tuttarna för ont så ska du såklart göra det! kram

2010-01-09 @ 20:28:10
URL: http://carolina1979.se
Postat av: Maddis "miixs"

Som min bvcssk sa att så länge dom går upp i vikt så behöver du inte väcka barnet. Har du pump så kan du ju lätta på trycket annars så är de ju bara o väcka honom så att ni båda blir nöjda =D



Kramisar

2010-01-09 @ 23:41:08
URL: http://miixs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback