Mira 28 mån

2010-10-02 22:48:05 Mira växer & utvecklas
» Kommentarer(2) «


Vilken stor och duktig tjej vi fått. Hon älskar att hjälpa till och är otroligt artig. Säger man inte "Tack" när man får något av henne eller när hon gjort något för en så påminner hon oss direkt.

Språket kommer mer och mer. Nya ord varje dag och många gånger kommer det upp till 3-4 ordsmeningar. Jag märker att det många gånger bara är jag som förstår henne. Inte så konstigt kanske med tanke på att det är jag som umgås med henne hela tiden och som hör henne prata konstant. För tyst... det är hon endast när hon sover:)

Det känns som att sömnproblemen börjar ordna upp sig. De senaste dagarna har hon tom bett om att få gå och lägga sig. Hon somnar numer i sin säng både vid lunchvilan och på kvällen. När man är i det där jobbiga tror man aldrig att det ska ge med sig. Till nästa gång det är jobbigt ska jag försöka komma ihåg att det bara är en fas och att den går över.  

Välling har hon också slutat med denna månaden. Kanske säger jag lite för mycket nu och det blir bakslag redan imorgon. Men det är flera kvällar nu som hon lagt sig utan flaska och inte ens bett om den. Jag tycker att det är bra att hon gett upp vällingen. Hon äter bra ändå och det är absolut inget hon behövder... jag tror bara att det varit ett sätt för henne att varva ner på kvällarna.

Sjunga, måla, pyssla och vara ute och gunga det är några av Miras absoluta favorit sysselsättningar just nu.

Ja, det var lite om Miras utveckling. Imorgon ska ni få läsa om Theo.


Bild på Mira för exakt ett år sedan


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Vad kul det är när man ser, hör och märker att barnen utvecklar sig, i både tal, skrift och mentalt. Jag har funderat på sonens "sena" tal men lugnat mig med att flickor brukar börjar lite tidigare än pojkar. Så är det nog generellt men ibland känns det som om min som lär sig senare. Han är 2 år och 2 månader och säger ord ganska otydligt. (han kan troligen fler ord än vad han utger sig för att göra! Men ibland säger han 2-4-ordsmeningar, men som kankse inte många andra förstår. Han svarar inte på frågor som typ " vad är det?" och istället svarar: aa eller mm. Tror du att det är normalt? (Jag vet att du inte är expert men jag bara undrar!)

2010-10-03 @ 00:17:12
Postat av: Therese Svarar

Hej Anonym

Vi har också tyckt att Mira varit sen i talet. Å andra sidan kollar de inte talet på bvc förrän vid 2½- 3 år. För 3 månader sedan pratade Mira bara sitt eget språk sen helt plötsligt en dag så började hon härmas mer och sa mer riktiga ord. (Innan ville hon inte härmas alls.)Nu hör man som sagt hur hon lär sig mer för varje dag även om mycket fortfarande är nonsensspråk.

Jag tror absolut att din son är normal och inget du behöver vara orolig för. Du ska se att det släpper snart.

2010-10-03 @ 06:14:40
URL: http://mirasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback