Skolfoto för första gången

2011-11-09 19:09:31 Mitt mammaliv
» Kommentarer(4) «




Idag lämnade jag två finklädda barn till förskolan, det var nämligen dax för korttagning. Första "skol"fotot för oss.

Tyvärr blev jag ganska besviken när jag kom till förskolan och de berättar att Miras avdelning tagit kort utomhus. Jag ser framför mig en tjej med ful mössa (självklart tog vi den fulaste mössan just idag), lortig tråkig "lek"jacka och gröna skalbyxor. Alla barnen var verkligen finklädda idag och så har de inte ens tagit bilder så att kläderna syns. Hade de talat om att barnen skulle vara ute hade man åtminstone kunnat sätta på Mira en kappa och en fin sjal. Jag vet att jag kanske är larvig. Jag tycker absolut att barn ska vara barn och att bilderna ska vara naturliga, men jag tycker också att ett skolfoto ska vara ett skolfoto. Ett uteporträtt kan jag också ta vilken dag som helst.

Theo fick iaf ta inomhusbild och jag är säker på att han kommer va världens sötaste på bilderna. Mira kommer säkert vara jätte fin hon med, det är hon ju alltid.... men ändå...lite besviken är jag.

Kommentarer
Postat av: Mariam

Fler och fler dagisavdelningar tar korten utomhus för att slippa just föräldrarna. Du är nog ändå en av de enkla men jag har hört om såna som tar med finkläderna i en påse och begär att de ska byta om på barnen innan fotograferingen, eller kamma om flätorna osv.



Där mina barn går tar de alltid korten utomhus men efter förra årets lilla utskällning från mig, blev det mycket bättre. Förra året berättade de inte att det var dags för fotografering utan de sa det efteråt och sen hade de klätt på mina barn alla kläder som fanns så efter mössa, halsduk, vantar och flera lager jackor såg man knappt ens deras ögon på kortet. :( I år sa jag till dem "INGA MÖSSOR" och oj, vilket skillnad det blev då. Jag är supernöjd med barnens dagiskort i år. Du ska se dem!

2011-11-10 @ 07:12:26
URL: http://mammamariam.blogg.se/
Postat av: Therese

Om du säger att de blev fina så kanske det ändå finns hopp. Jag ser framför mig en bild då man knappt ser vem som gömmer sig under mössa och alla lager kläder. Jag tyckte de kunde ha sagt till om att de skulle ta bild utomhus, då hade det varit skillnad.

2011-11-10 @ 07:30:34
URL: http://mirasmamma.blogg.se/
Postat av: Louise&Isabella

Isabella har med tagit kort på dagis denna veckan. De tog också gruppbilden ute men utan ytterkläderna, snabbt ut och ta bilden och sen in igen. Fotografen är en super duktig farbror som gör det snabbt! Sen de inskilda togs på eftermiddag och då får man komma dit själv. Alltså tar de inga enskilda bilder under själva dagistiden utan det får man själv fixa vid hämtning. Superbra lösning tycker jag och då kan man fixa hår och kläder bäst man vill och fröknarna slipper det!!

2011-11-10 @ 10:06:36
URL: http://bebbekarlek.blogg.se/
Postat av: Maria (mamma till August och Alice)

På min sons förskola tar dom först enskilda foton på barnen inne, utan föräldrar och det har funkat kanon i alla år och så kör vi även på jobbet (arbetar på förskola). sen går alla barn ut för gruppfoto och då utan mössa så att hela ansiktet syns.

Hoppas era bilder blir bra:)

Tack för en bra blogg

2011-11-12 @ 11:52:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback